skrevet 1980, da jeg var 28, offentliggjort på internettet 2011
Plan III
Oplevelse = vidne = objekt (samadhi eller oplevelse af gud)
Plan II
oplevelse = (vidne --- objekt)
oplevelse = ("opleveren" --- "det oplevede")
oplevelse = (vidne --- billeder)
--- betyder i Yin-Yang forhold
Plan II/I = grænsetilstand (kaldes ofte meditation): oplevelse = (vidne/ego --- tænkning/billeder)
Her svinger persone afhængig af opmærksomhed og eftergivenhed mellem I og II, dvs. personen svinger både mellem at føle sig som vidne og ego på den ene "subjetive" side og mellem at opleve tænkning og oplevelser (billeder) på den anden "objektive" side. Her er der altså 4 forskellige muligheder for oplevelsesformer, selv om den ene egentlig hører under plan II og to andre under plan I:
DENNE GRÆNSETILSTAND, HVOR BÅDE I OG II EKSISTERER, ER DEN I TID VIDENSKABELIG RIGTIGE BEVIDSTHEDSTILSTAND, SOM VI ALTID (bortset fra oplevelser på plan III) BEFINDER OS I.
Egentlig 'favner' dette plan II/I over både II og I, hvilket kan ses af de fire muligheder. At jeg i denne sammenhæng kalder dette plan fore en grænsetilstand skyldes, at udgangspunktet er analytisk.
Plan I
oplevelse = (ego adskilt fra objekt).
Personen oplever at være idnetisk med egoet og tænkningen, ingen bevidsthed eller opmærksomhed om vidnet.
vidne = ego = subjekt = tænkning (thi sådan opleves det).
Flg tegning for at anskueliggøre:
A -> B: oplevelse af objekt (både indre og ydre)
B: personen har lært, at virkeligheden forstås gennem tænkningen (sindet), ergo
B -> C: sender vidnet (personen) oplevelsen til tolkning i tænkningen (bio-computeren),
C: som fortolker oplevelsen hvad adskillelse, logik, ideologi osv. Her i tænkningens land filtreres oplevelsen i overensstemmelse med den internaliserede herskende ideologi: egoet.
C -> D: Egoet eller tænkningen sender den fortolkde oplevelse retur til vidnet (personen), som nu oplever virkeligheden i overensstemmelse med den eller sin herskende ideologi.
VII.D.2 Kort over bevidsthedens indhold
Copyright © 1980-2024 by Michael Maardt. Du er på Frigørelsens paradoks dot dk • Kontakt